Fra TIP til fagskoleingeniør

Hakan Øzkara studerer 4. året på industriell digitalisering ved Fagskolen i Viken, studiested Kongsberg. Dette kombinerer han med jobben som System Engineer i Kongsberg Maritime.
Bilde

Hakan startet sin yrkesfaglige utdannelse med TIP ved Åssiden videregående skole, videre til fagbrev som industrimekaniker hos Aker solutions. Deretter ble han med på pilotprosjektet industrifagskolen og gjorde et kryssløp fra mekanisk til elektrofag. – Jeg visste jeg ønsket å jobbe i industrien, og fikk veiledning av fagskolen på hvilke fag jeg burde velge for å få komme dit jeg ønsket, forteller Hakan.

Arbeidslivets skole

Fagskolen i Viken samarbeider tett med næringslivet og kan dermed gi studentene kunnskap og praktisk erfaring som gjør dem i stand til å gå raskt inn i ny jobb. Dette gir mange likhetstrekk mellom undervisning og arbeidshverdag.

– Jobben jeg gjør nå er bare i større skala enn det jeg gjorde på skolen. Det kunne ikke blitt mer likt, sier Hakan.

På studiet får man innblikk i hele verdikjeden og lærer det mest grunnleggende innenfor fagfeltet. – Det er godt å ha kjennskap til hvordan ting er skrudd sammen, selv om det er egne folk som jobber med dette der ute, forteller Øzkara. Han trekker også frem hvordan studiet dekker flere behov i arbeidshverdagen. – Det å ha yrkesrettet kommunikasjon er viktig. Som ingeniør bruker man det daglig, men sånt lærer man ikke på videregående.

Verdien av det tette samarbeidet mellom skolen og arbeidslivet kan også det lokale næringslivet nyte godt av

– Utdanning handler ikke bare om kompetanse, det handler om en helhetlig profil. Fagskoleingeniører er løsningsorienterte og omstillingsdyktige. De ser at jobben ikke handler om en fasit, men om å treffe kundens behov. Her stiller fagskolen sterkt, forteller Ingar Tveiten, Vice President Digital Performance i Kongsberg Maritime.

Bygge nettverk

Flere av lærerne ved Fagskolen i Viken har direkte relevant erfaring fra arbeidslivet studentene skal ut i, også lokalt på Kongsberg. Hakan søkte jobb i Kongsberg Maritime etter å ha blitt tipset om stillingen av en lærer. – Man får en mer personlig relasjon til læreren enn det man gjør andre steder, og det gir flere muligheter til å bygge nettverk, forteller han.

Kongsberg Maritime ser stor verdi i å være tett knyttet med fagskolen og deres utdanningsløp.

– Vi ønsker å samarbeide med fagskolen for å etablere oss som en attraktiv arbeidsgiver etter endt utdannelse., sier Tveiten.

Hovedoppgave tett på arbeidshverdagen

Hakan jobber med en hovedoppgave som skal leveres våren 2024. Oppgaven gjøres for Kongsberg Maritime, basert på utfordringer bedriften har i dag – som de selv ikke har fått løst. – Oppgaven hjelper meg i hverdagen og gir meg noe tilbake. Det er relatert til hele studieløpet, og forhåpentligvis er det noe Kongsberg Maritime kan bruke i fremtiden, forteller en forventningsfull Hakan.