June skal videreutvikle Fagskolen i Viken i Akershus

June Kristin Melby Enger er ansatt i den nyopprettede stillingen som prorektor ved studiested Akershus i Fagskolen i Viken. Skolens studiesteder ved Bjørkelangen, Rud, Vestby og Strømmen, samles nå under betegnelsen studiested Akershus.

- Jeg brenner for å løfte frem fagarbeidere! Deres praktiske ferdigheter og inngående kunnskap er viktig for omstillingen av samfunnet. Å investere i videreutdannelse for fagarbeidere, er en investering i bærekraftig vekst og fremtidig suksess! sier June Kristin Melby Enger.

Med bakgrunn som vernepleier, spesialpedagog med master i yrkespedagogikk, samt bred erfaring fra skolesektoren og flere år i fagskole, bringer Enger en betydelig kompetanse til sin rolle som prorektor. Hennes overordnede mål er å legge til rette for optimale rammer for både studenter og ansatte.

Ønsker å vokse i Akershus

Fagskolen i Viken er Norges største offentlige fagskole – med over 2500 studenter på ordinære studier, og over 1000 studenter på kortere utdanningstilbud, fordelt på åtte studiesteder. Fagskoleutdanning er høyere yrkesfaglig utdanning som bygger videre på yrkesfaglig opplæring.

-Vi er veldig fornøyde med å ha fått June med på laget! Som en av tre prorektorer for skolen vil hun spille en viktig rolle i arbeidet med å styrke og videreutvikle Fagskolen i Viken, med fokus på Akershus, sier Eirik Hågensen, rektor for Fagskolen i Viken.

Fagskoletilbudet i Akershus har en spennende framtid i vente. Fylkesrådet i Akershus ønsker å arbeide for at fagskolene har en sentral plass i den regionale kompetanseplanleggingen.

-Vi ønsker en god fagskole og vi støtter at Fagskole i Viken etablerer fagskole med campus på Romerike basert på etterspørselen i arbeidsmarkedet, sier Lise Hagen Rebbestad, fylkesråd for opplæring og kompetanse i Akershus fylkeskommune.

I dag er det 15 fagskolelærere som arbeider og 265 studenter som studerer ved Fagskolen i Viken, studiested Akershus. Den nyansatte prorektoren legger vekt å forvalte den gode fagskolekompetansen, som allerede finnes i Akershus, for å vokse, utvikle studiestedet og nye studietilbud.

Fagskolen er arbeidslivets skole

I samarbeid med arbeidslivet, både offentlig og private, utvikler Fagskolen i Viken nye studier med et sterkt fokus på det praktiske og som møter arbeidslivets behov.

-Jeg er svært fornøyd med at det satses på fagskole i regionen, og vi er allerede godt i gang med samarbeid og utvikling av spennende planer sammen med Fagskolen i Viken, sier Inger Lise Nøstvik, daglig leder for Kunnskapsbyen Lillestrøm.

June er veldig fornøyd med at det er mye engasjementet fra arbeidslivet i regionen og sier at det gode samarbeidet er essensielt for å levere den kompetansen som driver omstilling og som møter de stadig skiftende krav i arbeidslivet.