Verdens første MTB studenter eksamineres på Geilo

I midten av juni var det klart for de første studentene ved studiet i anleggsledelse for terrengsykkelstier på Geilo for å gjennomføre sluttvurdering. De er de første i sitt slag som uteksamineres på en fagskoleutdanning i verden.

- Det har vært en glede å jobbe med disse studentene det siste året, sier Mark McClure som er ansvarlig lærer for studiet.  – Stisykling og bygging av bærekraftige stier for formålet er i stor vekst i hele verden, og det er stor interesse fra flere verdensdeler for erfaringene vi har gjort så langt.

Casebasert vurdering

Amerikanske Shane Wilson er medsensor for vurderingene og skal delta hele uka som har et tett program. Han forteller at studentene får tildelt en del av en sti som er caset de skal arbeide med. De skal vurdere stiens tilstand, planlegge og gjennomføre vedlikeholdsarbeid. I tillegg skal de foreslå endringer på stien for å øke kvaliteten. Her må de ta hensyn til opplevelsen den gir syklistene, og stiens bærekraft og evne til å motstå utfordringene som vær og vind utsetter den for. Resultatene skal de presentere for sensorene både i en muntlig høring på skolen, og ute i felten der stien ligger. I tillegg til dette gjennomføres det også en skriftlig prøve, så studentene har et tettpakket program på Geilo-samlingen.

Studenter fra hele Europa

Det er 17 studenter fra hele Europa som deltar på samlingen, fra Lofoten i nord, til Hellas i sør. – Det vi ser er at interessen for terrengsykkelstier av høy kvalitet er stigende i mange land, sier McClure ivrig. – Stadig flere reiselivsdestinasjoner ser stisykling som en attraktiv aktivitet og er villig til å investere i bærekraftige stier av høy kvalitet.

En bransje i vekst

Mark McClure brenner for stisykling og har over 15 års erfaring innen planlegging og bygging av terrengsykkelstier og har gjennomført prosjekter i mange land over fem verdensdeler. – Stadig flere innser verdien av kvalitet på sykkelstiene, fortsetter Mark. – Tidligere gikk kontraktene ofte til lokale entreprenører uten spesialkompetanse, men nå er kvalitet etterspurt, både innen brukeropplevelse og bærekraft for stiene.

Søknadsfrist 1. august

I disse dager tas det opp studenter til neste års kull på studiet «Mountain Bike Trail Planning, Construction and Maintenance».

Det går på deltid over ett skoleår med nettbasert undervisning og fire samlingsuker.